Maailman paras terveydenhoitojärjestelmä kriisissä
Maailman paras terveydenhoitojärjestelmä kriisissä
Suomen terveydenhuoltojärjestelmää on perinteisesti pidetty yhtenä maailman
parhaista – ja sairastaminen onkin Suomessa edelleen poikkeuksellisen edullista
yksilölle. Julkisen terveydenhuollon asiakasmaksut ovat nimellisiä
(terveyskeskuskäynti maksaa enintään noin 28 euroa, korkeintaan kolme kertaa
vuodessa), ja vuotuinen maksukatto rajoittaa kulut kohtuulliselle tasolle. Kuitenkin
terveydenhuollon kriisi Suomessa ei liity rahaan, jonka potilas maksaa, vaan
siihen pääseekö potilas hoitoon ajoissa ja helposti. Viime vuosina hoitoon
pääsyn esteet ovat kasvaneet kahdella rintamalla: palveluiden maantieteellinen
saatavuus on heikentynyt ja hoitoon pääsy on byrokratisoitunut. Seuraavassa
tarkastellaan näitä kahta näkökulmaa analyyttisesti ja vertaillaan tilannetta
siihen, mitä suomalaisille on luvattu ja mihin he ovat tottuneet.
Lähipalvelut
katoavat: maantieteellinen saavutettavuus heikkenee
Liikkuva hoitovastaanotto syrjäseudulla: Kun
paikallinen terveysasema lakkautetaan, joudutaan terveyspalveluita tuomaan
asukkaiden luo esimerkiksi pakettiautoon rakennetussa klinikassa. Suomen
sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen (SOTE) myötä vuoden 2023 alussa
vastuu palveluista siirtyi kunnilta hyvinvointialueille. Uudistuksen
tavoitteena oli taata yhdenvertaiset, helposti saavutettavat lähipalvelut
kaikille. Ennen aluevaaleja 2022 puolueet vannoivatkin, että jokaisessa
kunnassa säilyy oma terveysasema ja lääkärin sekä hoitajan vastaanotolle
pääsisi lähellä kotia. Toisin on käynyt: lupauksista huolimatta yli
puolet hyvinvointialueista on lakkauttanut terveysasemia tai supistanut niiden
palveluja. Vuoden 2024 alussa Suomessa oli yhteensä lähes 500
terveysasemaa, mutta päätökset on tehty jo yli sadan terveysaseman
lopettamisesta tai niiden palveluiden oleellisesta vähentämisestä. Tämä on
tapahtunut riippumatta siitä, mitkä poliittiset puolueet alueilla ovat vallassa
– talouden realiteetit ja henkilöstöpula pakottavat samanlaisiin ratkaisuihin
kaikkialla.
Terveysasemien harveneminen tarkoittaa, että monilla seuduilla lähin
lääkärin vastaanotto on nyt kauempana kuin ennen. Esimerkiksi joillakin
hyvinvointialueilla on päätetty keskittää palveluja isompiin sote-keskuksiin:
Kymenlaaksossa ennakoidaan, että vuoteen 2030 mennessä vielä 3–4
terveyskeskuksen palvelut siirretään isompiin yksiköihin väestön vähentyessä ja
ikääntyessä. Pohjois-Pohjanmaalla toiminut asiantuntijoiden ExA-ryhmä on
tuonut esiin huolen, että lähipalveluiden karsiminen on edennyt vastoin
lupauksia – on jopa tapauksia, jossa iäkkäitä potilaita siirretään
jatkohoitoon satojen kilometrien päähän omalta paikkakunnaltaan. Tällainen
kehitys heikentää hoidon jatkuvuutta ja kansalaisten turvallisuudentunnetta.
Paikallinen terveyskeskus, jossa on lääkäri paikalla, on itsessään psykologinen
turva väestölle kuten professori Pekka Larivaara huomauttaa – sen
olemassaolo luo luottamusta siihen, että apua on tarvittaessa saatavilla
nopeasti lähellä.
Miksi terveysasemia sitten lopetetaan, vaikka kansalaiset arvostavat niitä?
Taustalla ovat useat tekijät. Henkilöstöpula, erityisesti lääkärivaje,
vaivaa julkista terveydenhuoltoa kroonisesti, ja lisäksi talouden raamit
ovat tiukat. Hyvinvointialueet kamppailevat alijäämien kanssa, ja säästöjä
haetaan kiinteistökuluja karsimalla sekä keskittämällä resursseja. Harvaan
asutuilla alueilla lääkärin saaminen pieneen terveyskeskukseen on ollut
vaikeaa, joten palveluja pyritään tarjoamaan toisin keinoin. Yksi ratkaisu on
ollut liikkuvat palvelut: esimerkiksi Etelä-Karjalassa on otettu käyttöön kiertävä
sairaanhoitajan vastaanottoauto (“Mallu-auto”), joka kiertää kylissä
hoitaen perustason tehtäviä ja on etäyhteydessä lääkäriin. Liikkuvat yksiköt ja
etävastaanotot voivat paikata osan palveluaukosta, mutta asiantuntijoiden
mukaan ne eivät voi täysin korvata pysyvää terveysasemaa – esimerkiksi kaikkia
toimenpiteitä ei pakettiautossa voi tehdä hygienisesti, eikä digiyhteys korvaa
fyysistä kohtaamista joka tilanteessa. Suunta on kuitenkin selvä: jos jokin
kiinteä palvelupiste on pakko sulkea, yritetään tilalle tuoda edes
osittaista korvausta etä- ja liikkuvilla palveluilla. Kansalaisen näkökulmasta
tämä tarkoittaa sopeutumista uusiin käytäntöihin ja usein pidempiä matkoja
hoitoon. Lähipalveluiden harveneminen onkin tehnyt hoitoon hakeutumisesta
raskaampaa etenkin ikääntyneille ja autottomille, mikä heikentää
terveyspalveluiden yhdenvertaista saatavuutta alueellisesti.
Hoitoon pääsyn
byrokratia: puhelinportinvartijat lääkärin tiellä
Maantieteellisten etäisyyksien lisäksi suomalaiset potilaat kohtaavat nyt
toisenlaisen kynnyksen: byrokraattisen portinvartioinnin, joka hidastaa
ja hankaloittaa lääkäriin pääsyä. Vielä jokin aika sitten oli tavallista, että
terveyskeskukseen saattoi soittaa ja varata ajan lääkärille, tai jopa mennä
paikan päälle jonottamaan akuuttivastaanotolle. Nyt suora ajanvaraus on
käytännössä kadonnut perusterveydenhuollosta. Tilalle on tullut puhelimessa
tehtävä hoidon tarpeen arviointi, jossa potilaan on ensin vakuutettava
terveyden- tai sairaanhoitaja siitä, että lääkäriä tarvitaan. Vasta tämän
ammattilaisen tekemän triage-arvion jälkeen potilas saa ajan lääkärille – jos
saa ollenkaan.
Tämä uusi käytäntö on turhauttanut monia. Emeritusprofessori Pekka
Larivaaran mukaan "lääkäriin pääsy on mennyt vaikeammaksi"
juuri siksi, että lääkärille pääsee vain hoitajan puhelimitse tekemän
hoidontarpeen arvion kautta. Hoidon tarvetta arvioiva hoitaja toimii
eräänlaisena portinvartijana, jonka tehtävä on estää vastaanottojen
ruuhkautumista. Periaatteessa hoitotakuu säätelee, että yhteydenottoon
vastataan ja arvio tehdään pian – eikä puhelimessa ole tarkoitus tehdä
diagnoosia, vaan yhdessä potilaan kanssa päättää jatkosta. Käytännössä
kuitenkin puhelinpalvelulle on muodostunut monin paikoin kynnysrooli, jossa
soittajalle ei anneta vastaanottoaikaa, ellei asia vaikuta riittävän vakavalta.
Terveyskeskusten resurssipula on johtanut siihen, että tavoitteeksi on tullut "välttää
terveyskeskuksen ruuhkautuminen eikä palvelun tuottaminen potilaille".
Moni potilas kokee jääneensä ilman tarvitsemaansa lääkäriapua, jos
puhelinhaastattelun perusteella vaiva tulkitaan lieväksi.
Ongelmallista on, että puhelimessa on vaikea
arvioida potilaan tilannetta luotettavasti. Larivaara huomauttaa, että
jopa kokeneelle lääkärille on haastavaa arvioida uuden potilaan hoidon tarve
ilman tapaamista – saati että arvion tekisi hoitaja pelkän puhelinkeskustelun
perusteella. Tästä syystä monet asiantuntijat pitävät nykyistä järjestelmää
liian byrokraattisena ja potilaan edun vastaisena, ja he ehdottavat sen
purkamista. ExA-ryhmän esittämä vaihtoehto olisi joustavampi malli, jossa
potilas, omahoitaja ja omalääkäri yhdessä sopivat hoitoon pääsystä avoimella
ajanvarausjärjestelmällä. Toisin sanoen lähtökohdaksi pitäisi palauttaa ajatus,
että potilas saa tarvittaessa tavata lääkärin ilman kohtuuttomia
ylimääräisiä väliportaita.
Nykyisen puhelimessa tapahtuvan hoidontarpeen arvioinnin riskeistä on myös näyttöä. Oulun yliopiston
yleislääketieteen professori Juha Auvinen toteaa, että tutkimusten mukaan etänä
diagnosoiduilla potilailla on suurempi riski myöhempiin komplikaatioihin,
päivystykseen ja sairaalahoitoon joutumiseen. Digitaalisten oirearvioiden ja
puhelinkonsultaatioiden varaan rakentuva hoito saattaa johtaa virhediagnosointeihin,
kun potilasta yritetään hoitaa häntä fyysisesti näkemättä. Jos potilas ei saa
ajoissa käydä vastaanotolla, sairaus voi edetä vaarallisesti. Monet
muistuttavatkin, että hoitoon pääsyn vaikeuttaminen ei pitkällä aikavälillä
tuo säästöjä – päinvastoin, se voi johtaa raskaampiin ja kalliimpiin
hoitoihin myöhemmin.
Miksi näin byrokraattinen malli on omaksuttu? Taustalla on jälleen
resurssipula ja pyrkimys tehostaa toimintaa. Lääkärivajeen vaivaamissa
terveyskeskuksissa ajatellaan, että kokeneet hoitajat pystyvät ratkaisemaan
osan tapauksista puhelimessa neuvomalla, jolloin vain vaikeammat tapaukset
ohjataan lääkärille. Pandemia-aika kiihdytti etävastaanottojen ja
puhelinarvioiden käyttöä entisestään. Lisäksi markkinoilla on toiminut
konsulttiyhtiöitä, jotka ovat kaupanneet hyvinvointialueille malleja hoidon
tehostamiseksi. Yksi eniten huomiota saanut on Savoa Partners Oy, jonka
konsultit ovat useissa kunnissa ja alueilla ajaneet aggressiivisesti etähoitomallia:
yritys lupaa jopa “yli 90 prosenttia terveyskeskuksen potilaista voidaan
hoitaa etänä”. Savoan toimitusjohtajan mukaan “etähoito tuottaa niin
hyvää hoitoa, että paluuta vanhaan vastaanottopohjaiseen meininkiin ei enää
ole”. Tällaiset väitteet ovat kohdanneet vastarintaa monilta lääkäreiltä ja
hoitajilta. Esimerkiksi Satakunnassa konsulttivetoista tiimimallia
vastustaneita ammattilaisia on irtisanoutunut. Heidän mukaansa ihmiset
eivät pääse hoitoon uudistuksen myötä, mikä on johtanut “kentän
hätähuutoon” tilanteen korjaamiseksi. Julkisuuteen tulleet tapaukset
kertovat karua kieltä: jos tavoitteeksi tulee vain puhelinyhteyksien ja
etäkontaktien määrä, eikä potilaan todellinen terveyshyöty, hoidon laatu kärsii.
Tilanne on johtanut paradoksiin, jossa julkisen terveydenhuollon
lääkärinvastaanotosta on tulossa harvinaista luksusta. Vaikka Suomessa ei
kukaan henkilökohtaisesti konkurssiin sairastuessaan menekään, moni
sairastunut joutuu taistelemaan päästäkseen ylipäänsä lääkärin arvioitavaksi.
Hoitojonojen pituus on ollut poliittinen kiistakapula: edellinen hallitus
kiristi hoitotakuuta siten, että syksystä 2023 alkaen perusterveydenhuollon
lääkärille pitäisi päästä 14 vuorokaudessa. Uusi hallitus on kuitenkin
päättänyt höllentää hoitotakuun vaatimuksia – jatkossa kiireetöntä hoitoa
voidaan joutua odottamaan jopa kolme kuukautta. Tämä päätös on
herättänyt arvostelua, sillä kolmen kuukauden odotusajassa piilee riski
terveysongelmien pahenemisesta ja eriarvoisuuden kasvusta. Kaiken lisäksi moni
pelkää, että pitkä odotus ajaa maksukykyisiä potilaita yksityislääkärille, mikä
puolestaan syventää kahtiajakoa: hyvätuloiset pääsevät hoitoon rahalla,
kun taas muut joutuvat jonoon odottamaan.
Yhteenveto:
Edullinen mutta vaikeasti tavoitettava hoito
Suomen terveydenhoitojärjestelmä elää murroksessa, jossa sen kaksi
peruspilaria – taloudellinen tasa-arvoisuus ja helppo saavutettavuus –
ovat ajautuneet ristiriitaan. Yhtäältä järjestelmä pysyy yhä taloudellisesti
yhdenvertaisena: kenenkään ei tarvitse jättää lääkärissä käyntiä väliin
rahasyistä, toisin kuin monissa maissa, joissa korkeat kustannukset muodostavat
esteen hoidolle. Toisaalta kuitenkin hoitoon pääsyä vaikeuttavat nyt
maantiede ja byrokratia. Monille suomalaisille arki on muuttunut niin, että
vaikka terveyskeskusmaksu olisi kolikon luokkaa, lääkärille pääsy vaatii
sitkeyttä, aikaa ja jopa onnea. Syrjäseudun asukas saattaa joutua
matkustamaan pitkän matkan keskitettyyn sote-keskukseen, ja ennen kuin hän
pääsee sinne asti, hänen on läpäistävä puhelintriagen seula kertoakseen
huolensa riittävän vakuuttavasti.
Analyyttisesti tarkasteltuna Suomen terveydenhuollon kriisi on erikoinen
yhdistelmä niukkuutta ja korkeaa laatua. Järjestelmä tuottaa edelleen
erinomaisia hoitotuloksia globaalissa vertailussa ja tekee sen
kustannustehokkaasti, mutta resurssien niukkuus pakottaa rationoimaan pääsyä
palveluihin tavalla, joka turhauttaa sekä kansalaisia että ammattilaisia.
Vertailun vuoksi monissa maissa ongelma on päinvastainen: vaikkapa
Yhdysvalloissa lääkäriin pääsee nopeasti, jos on varaa maksaa, kun taas
Suomessa kaikki saavat hoidon edullisesti mutta harva pääsee nopeasti
lääkärille. Ihannetilanteessa terveydenhuoltojärjestelmä tarjoaisi sekä
kohtuuhintaisuutta että sujuvaa saatavuutta – tällä hetkellä Suomi on
saavuttanut ensimmäisen, mutta kamppailee toisen kanssa.
Kriisin ratkaiseminen edellyttää sekä lyhyen että pitkän aikavälin toimia.
Lyhyellä aikavälillä hoitoon pääsyn pullonkaulat on tunnistettava ja
purettava: tämä voi tarkoittaa lisähenkilöstön palkkaamista
puhelinpalveluihin, takaisinsoittojonojen lyhentämistä ja joustavampia
ajanvarauskäytäntöjä. Byrokratian vähentäminen ei tarkoita
potilasturvallisuuden vaarantamista, vaan sitä että potilaan pääsyä lääkärin
vastaanotolle ei estetä turhaan silloin, kun hän itse kokee tarvitsevansa
lääkärin arviota. Pitkällä aikavälillä taas tarvitaan investointeja
perusterveydenhuoltoon: enemmän koulutettuja yleislääkäreitä ja hoitajia,
parempia digiratkaisuja, jotka tukevat hoitoa (mutta eivät korvaa fyysistä
kohtaamista silloin kun se on tarpeen), sekä poliittista sitoutumista
palveluverkoston ylläpitoon myös harvaan asutuilla alueilla. SOTE-uudistuksen
alku on ollut kivikkoinen, mutta sen perimmäiset tavoitteet – palveluiden
yhdenvertainen saatavuus, oikea-aikaisuus ja jatkuvuus – ovat yhä
saavutettavissa, mikäli ongelmiin tartutaan. Maailman paras
terveydenhoitojärjestelmä ei voi lepätä maineensa varassa, vaan sen on
sopeuduttava muuttuvaan toimintaympäristöön ilman että kansalaisten
luottamus hoitoon murenee. Nyt käynnissä oleva julkinen keskustelu ja
asiantuntijoiden analyysit ovat tärkeitä ensiaskelia kohti korjausliikettä:
tavoitteena on terveydenhuolto, joka on yhtä aikaa edullinen, laadukas ja
aidosti helposti saatavilla sitä tarvitseville.
Eero T.Ä.
Kommentit
Lähetä kommentti
Tervetuloa keskustelemaan!