Tuomas Holopainen, runoilija
Nightwishin musiikki on monille tunnistettavinta
sen sinfonisen voimakkuuden ja mahtipontisten melodiakulkujen ansiosta. Mutta
yhtä vahva – ja ehkä vielä syvemmin koskettava – elementti on yhtyeen lyriikka.
Suurin osa sanoituksista on Tuomas Holopaisen käsialaa. Hän ei ole vain
säveltäjä, vaan myös runoilija, tarinankertoja ja sielunmaisemien kuvaaja.
Tässä artikkelissa sukelletaan Nightwishin lyyriseen maailmaan: sen teemoihin,
tyylikeinoihin ja kehityskaareen.
Fantasiasta filosofiaan – teemallinen kehityskaari
Nightwishin varhaiset levyt, kuten Angels Fall
First (1997), Oceanborn (1998) ja Wishmaster (2000), nojaavat
vahvasti fantasiaan, myytteihin ja mielikuvituksen maailmoihin.
Holopaisen sanoituksissa vilisee viittauksia Tolkieniin, Dragonlance-kirjoihin,
muinaisiin jumalhahmoihin ja satuolentoihin. Kappaleet kuten Elvenpath, Stargazers
ja FantasMic rakentavat musiikillisia fantasiamaailmoja, joissa paetaan
todellisuutta kohti kauneutta, seikkailua ja ihmettä.
Vuosien mittaan sanoitukset ovat muuttuneet yhä henkilökohtaisemmiksi
ja filosofisemmiksi. Wishmaster (2000) Century Child (2002)
ja Once (2004) toivat mukaan eksistentiaalisia ja emotionaalisia
sävyjä: Dead Boy’s Poem, Nemo, Creek Mary’s Blood – kaikki
kuvaavat identiteetin etsimistä, menetyksen kipua ja inhimillistä hämmennystä.
Dark Passion Play (2007) Dark Passion Play (2007)
-albumilla monet kappaleet purkivat Tarja Turusen dramaattista eroa yhtyeestä:
esimerkiksi “Bye Bye Beautiful” ja “Master Passion Greed” käsittelivät suoraan
lähteneen solistin ja hänen puolisonsa aiheuttamia tuntoja. Samalla albumilla
“The Poet and the Pendulum” maalasi säveltäjän omaa elämäntarinaa musiikin
kautta. Imaginaerum (2011) puolestaan sukelsi mielikuvituksen maailmaan: siltä
löytyy niin lapsuuden painajaisia (“Scaretale”) kuin hyvän ja pahan voimia
vertauskuvallisesti kuvaava “Ghost River”.
Tämän jälkeen Holopainen on laajentanut
näkökulmaansa vieläkin laajemmalle: Endless Forms Most Beautiful (2015)
ja Human. :II: Nature. (2020) ammentavat tieteestä, evoluutiosta,
humanismista ja luonnon kunnioittamisesta. Viimeisimmällä
albumilla Yesterwynde (2024) historia ja mytologinen aikakäsitys
kietoutuvat yhteen muistojen ja ihmisyyden teemojen kanssa.
Tarinankerrontaa ja runon rytmiä
Holopaisen lyriikat ovat usein narratiivisia
– ne kertovat tarinoita tai kuvaavat hetkiä, joiden ympärille rakentuu
kokonainen tunnetila. Hän käyttää runomittoja, sisäsointuja ja vapaa-
tai puolimittaa, jossa rytmi palvelee merkitystä, ei toisinpäin. Usein
sanoituksissa toistuu kauneuden ja kuoleman jännite – esimerkiksi
kappaleessa Ghost Love Score, jossa rakkaus ja menetys muovautuvat
sinfoniseksi eepokseksi.
Tyypillistä Holopaiselle on myös kielikuvien
kerroksellisuus. Hän ei kaihda koristeellisuutta: tähtien tanssi, varjojen
laulu, kuiskivat tuulet – nämä eivät ole pelkkiä metaforia vaan kerronnan ydin.
Luonto ei ole tausta vaan toimiva näyttämö. Esimerkiksi kappaleessa Élan
elämä virtaa kuin vesi ja ajattelu kuin tuuli – sävelen ja sanan sulautuessa
toisiinsa.
Symboliikka ja viitteellisyys
Holopaisen sanoitukset ovat täynnä intertekstuaalisia
viitteitä: kirjallisuuteen (Walt Whitman, Tolkien, Dawkins), elokuviin,
klassiseen musiikkiin ja filosofiaan. Esimerkiksi Song of Myself (2015)
ottaa nimensä suoraan Whitmanin runosta ja rakentuu 24-minuuttiseksi
meditaatioksi minuudesta ja maailmasta. Scaretale puolestaan yhdistää
painajaismaiset sadut goottilaiseen groteskiin.
Hän käyttää myös toistuvia symboleja,
kuten:
- Dead Boy –
toistuva hahmo, joka edustaa lapsuuden viattomuutta, luovuutta ja
menetettyä yhteyttä itseen.
- Meri ja
yö – sisäisen matkan, vapauden ja salaisuuden symboleita.
- Kuu ja
tähdet – tavoittamattoman kauneuden ja haaveiden
kuvasto.
Tämä symboliikka ei ole suljettua vaan kutsuvaa:
kuulija voi löytää oman merkityksensä kunkin rivin takaa.
Lyriikka kokemuksena – hiljaisuudesta pauhuun
Yksi Holopaisen suurimmista vahvuuksista
sanoittajana on kyky luoda tunnejännitteitä. Kappale voi alkaa lähes
kuiskauksella (The Islander, Sleeping Sun) ja kasvaa
massiiviseksi sinfoniseksi purkaukseksi (The Greatest Show on Earth, Ghost
Love Score). Sanoitus ei ole vain sana – se on tunnelman muotoilija.
Holopainen käyttää hiljaisuutta, rytmitystä ja sanavalintoja samalla tavalla
kuin säveltäjä käyttäisi sointuja.
Etenkin live-esityksissä sanoitusten voima
konkretisoituu: Ghost Love Score tunnetaan hetkenä, jolloin yleisö – ja
esiintyjät – kokevat yhdessä jotain lähes rituaalinomaista.
Johtopäätös: sanoitukset sielun peilinä
Nightwishin musiikki ei olisi sama ilman
Holopaisen lyriikkaa. Se on yhdistelmä romantiikkaa, mystiikkaa, melankoliaa
ja toivoa. Hän ei kirjoita pelkästään lauluja – hän rakentaa maailmoja.
Jokainen albumi on kuin uusi luku kaunokirjallista sarjaa, jossa tutkitaan
elämän merkitystä, ihmisyyden haurautta ja universumin ihmeellisyyttä.
Siksi Nightwishin lyriikka ei vanhene – se kasvaa
kuulijan mukana. Niin kuin hyvä runous, se avautuu uudelleen ja uudelleen –
riippuen siitä, kuka kuuntelee, milloin ja miksi.
Eero
Kommentit
Lähetä kommentti
Tervetuloa keskustelemaan!